fredag 7 januari 2011

Att jag aldrig lär mig....

Var in på en blogg idag och dagens fråga var: Ryktar ni ofta-länge?Jag kunde ju inte låta bli att svara att en ordentlig rykt+en punktmassage ger hästen en bra start på ridpasset och man kan komma till ridning snabbare.

Tänkte inte på alla dessa småpåvar som kan och vet allt om hästar,suck jag har ju varit med om detta förut!Har ju varit inhyrd på ställen där det finns flickor och för all del damer som kan och vet allt.
Förstår inte varför jag bemödade mig att kommentera över huvud taget,hade ju kunnat förutse detta.

Om man vill komma någonstans med sin häst måste man ta sig tid till att rykta innan ridpass och beroende på hästen muskelmassa kanske en punktmassage kan ge blodomloppet en snabbstart vilket gör att man kan komma till ridning snabbare.

Det vet väl alla att ju mer muskler ju längre uppvärmning.Detta kan ju även "spara" på hästens slitage.Eventuellt stretch efter och en rykt till för att ta bort gammal svett.

Precis som en elitidrottsman behöver hästen mycket pyssel både före och efter uträttat arbetspass MEN om man är buskryttare och inte har tävlingsambitioner gör man som det passar en själv och sin 4-fota vän!
Himmel så skönt med eget stall sedan 16 år tillbaka.Slippa detta tjafs,som tar såååå mycket energi!!Alltid hitta mina saker där jag lagt dem!

Suck igen,lovar och svär att inte göra fler kommentarer på andras sidor.Bara läsa!

Nog om detta nu till dagen som ska bli såååå mysig.Vi får låna våra prinsessor och de ska sova över.Den lilla ska för 1:a ggn sova i storsäng vilket kan bli spännande att se om det fungerar!Mormor har laddat upp med bullar och "fredagsgodis".Hur min lördag blir vet jag också,då kommer jag att sitta däckad i älsklingsfåtöljen.Men vad gör det?

3 kommentarer:

  1. Hahaha...jag är också "dum" nog att kommentera vissa saker. Men samtidigt "går jag igång" och blir smått irriterad över den lathet som tycks finnas bland sk hästägare ibland.

    Snart ska man väl ha nån som gör hästen helt o hållet åt en ;)

    SvaraRadera
  2. Hi, hi.....jag känner igen mig. Ibland finns det nog en del som tycker att jag är en "besservisser" också :(....för ibland får man inte ens uttrycka en åsikt.
    Visst är det bra med rykt!
    Förr ryktade "gubbarna" sina hästar, det var innan det fanns täcken av alla möjliga de slag och rosa och lila borstar.
    Täcken och "hippa" borstar kan aldrig ersätta en rykt men tyvärr är det nog tiden som inte räcker till för stressade hästägare idag.
    Har man råd att ha häst har man ofta inte tiden och har man tiden har man ofta inte råd.....

    SvaraRadera
  3. Hahaha...man lär sig vart det finns vettiga människor. På en del bloggar ska man absolut ALDRIG skriva.

    Men ärligt, rykt eller inte rykt. Det gäller inte oss skogsmullar.... Gos och mys är mycket viktigare för oss!

    SvaraRadera