måndag 24 oktober 2011

Usch en skitmåndag..


Ingen kuldag idag men det har under året som gått växt fram ett svårt beslut som idag verkställdes.
Dagen började med att veterinär H svängde in på gården.

Har haft 2 ponny som med jämna mellanrum fått stå på stall för de inte tål grönt.Sedan december har jag haft dem i boxvila i 2-3veckors intervaller minst 4 ggr.

Han kastade sig över passen för att kolla om de var behandlade med fenylbuttazon,vilket de inte var.Alltså var han tvingad att godkänna dem för slakt,usch vad illa det låter....

Varför har du inte behandlat var frågan han kastade åt mig?

Hästar behandlade med butta har livslång karens,kan/får alltså inte användas till livsmedel.
Nu är det ju inte så att jag aldrig ringer veterinär.Det gör jag om min kunskap inte räcker till eller om det behövs särskild kunskap som jag inte kan hantera eller för den delen inte får göra.Men om jag vet att det är fång så är boxvila på mjukt underlag det bästa+att fila av tån så att hoven kan rulla över och trycket minska....

Mitt svar är enkelt,därför att jag nu har lurat alla som skor sig i hästvärlden och hund också för all del,min plånbok fick ett mindre hål än om jag skulle fått skicka till kadaverhantering,usch det låter ännu värre.....

Visst är jag bedrövad ledsen förtvivlad över att mina "barn" hästar inte fick/kunde vara kvar hos mig.Men vad har de för hästliv instängda i en box på 3 m2...???Inte är det något hästliv,inte i mina ögon i alla fall.

Min hästhållning har sedan jag fick eget stall gått ut på att mina 4-fota varit ute i alla väder och till största delen av dagen vår-sommar-höst minst 10 timmar eller mer.Vinterhalvåret har de stått på stall fler timmar men det är lite av bekvämlighet för mig också.Vad tjyven ska de ut i svartet för när de kan stå inne och äta sitt morgonfoder i lugn och ro......och givetvis har de några gånger inte kommit ut alls någon dag, när snöstorm och annat skitväder typ regn på tvären,då tycker de det är mysigt att stå inne!

Under de år jag har haft häst har jag avlivat 2 hästar(de har gått till slakt)en har vi skjutit i hagen,han blev 28 år och bara 2 månader innan han sjönk ihop i hagen hade jag tävlat honom i LA4 dressyr.Två har gått till kadaverhantering.

Jag har inte begärt att få ut något på försäkringen idag,vilket gör att jag kan bestämma hur och när mina ponny skulle få sluta sina dagar.

Min erfarenhet av hela det här med hantering av våra älskade hästar avlivning och slakt,har jag fått efter över 40 år med häst.Kadaverhantering har pengamässigt ökat från för 10 år sedan ca 1500 kr till idag över 5000/djur.

Visst jag hade kanske kunnat sälja dom eller gett bort mina hästar till någon som då i sin tur fått överta de problem jag haft de senaste åren,men är det schyst mot....hästen.Det finns på nätet MASSOR med hästar som inte skulle vara till salu utan deras ägare skulle ha tagit ett sådant beslut som jag nu tog idag....för hästarnas skull.

Jag är inte glad, mest ledsen.Mina ponny galoppar nu på gröna ängar och har inte ont-det är jag glad för!

2 kommentarer:

  1. Hej Anki!

    Läste lite på din blogg om att du lider av "Fibro", som ett litet tips på detta så tänkte jag ge dig förslag om D3 Vitamin, har du provat detta? det finns forsknings resultat där man behandlat fibro patienter med detta tillskott som sedan gett bra resultat, kan skicka dig länken om detta, nu är sidan på engelska men läs gärna:
    http://healthandsurvival.com/2007/12/10/72/
    Finns hur mycket som helst om detta om du bara söker D3 och Fibro.

    Nu tar det ett tag att bygga upp denna vitamin i kroppen så man ser inga omgående resultat.

    Jag själv lider av värk som inte doktorer kan sätta finger på, har nyligt påbörjat D3, kan dock inte säga om det hjälper ännu, men har bara ätit det i 2 veckor ännu, kör på 5000IU tabletter som finns att beställa på nätet.

    SvaraRadera
  2. Synd att du inte vill uppge ditt namn kära anonym!Lättare att "prata" då.....

    SvaraRadera