tisdag 1 juni 2010

En tillbakablick....

När jag ska kolla staketen i skogshagen så följer givetvis hundarna med,måste inspektera ganska ofta eftersom det finns både rådjur,älg och viltsvin som efter bästa förmåga raserar mina staket.Idag var allt i sin ordning...skönt.




Idag när kameran var med hann jag inte hejda Vickie som liksom alla hundar vi haft passar på att kasta sig i alla pölar eller som här en liten bäck, här hemma kan vi aldrig säga att vi ska åka och bada för Putte kan t.o.m förstå bokstavering och vet precis vad det ordet betyder....



Äntligen har liljekonvaljerna börjat blomma,lite sent men vad gör det. Verperyd är ett köldhål, det är alltid några grader kallare oavsett om det gäller vinterkallt eller sommarvarmt.



Vill visa vårt sockerdricksträd,nja det är egentligen en kastanj som står precis utanför mitt stall(det ligger till vänster).Jag har fått det berättat att detta träd var en form av samlingsplats förr då gamla gamla gamla vägen till Ronneby gick genom vår gård.



Jaha här bor vi då....I huset som har haft så många olika funktioner det har varit en storgård med dräng och piga,dränghuset låg där vi idag har vedbacken.En piga som tjänade här blev mördad av en riddare från Bredåkra....jo det ska vara sant!
Huset har även varit telegrafstation och bank,jag kan tillägga att jag inte har hittat några pengar i väggarna vid tapetsering o dyl.
Bortanför skymtar Verperyds gamla skola och till höger om den fanns förr en affär!

Verperydsbo`na hade det ganska förspänt med närhet till mycket som vi har en bit till idag!

Detta är ett gammalt inlägg som nu när vintern står för dörren,kan kanske passa att tänka tillbaka på när sommaren var i antågande!?
Ser att det är ganska många som tittar in här men väldigt få som gör ett avtryck!

Trist tycker jag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar