söndag 20 juni 2010

Vilken soppa....

6 dl skuren purjolök
5 medelst.potatis(skiva)
4dl.röda linser
2 grönsaksbuljongtärningar
1.5 l vatten

Fräs purjon i en kastrull med en slick olja.
Tillsätt skivad potatis, linser,buljongtärningar och vatten.
Låt koka c:a 15 min
Krydda ev med salt o peppar.
Kör med stavmixern tills soppan blir slät!
JÄTTEGOD och kallorisnål.
Denna brukar jag gör till gubben och mig och då tar jag hälften(vi är ju bara 2)

Eller varför inte en linsgryta 4-5 personer

2dl gröna linser
5dl vatten
2 gula lökar
1msk olja
2tsk paprikapulver
2tsk buljongextrakt
1 burk krossade tomater
2 potatisar
3msk tomatpure
örtsalt
Hacka och fräs löken mjuk i olja.Strö över paprikapulver.Tillsätt vatten sköljda linser,buljong och tomater.Koka sakta 15min.Tillsätt potatis,skuren i bitar.Låt koka sakta 12-15 min.Smaka av med tomatpure och örtsalt.

1 kommentar:

  1. Godmorgon =))
    Så gott det lät , tar med mig recepten och tack så mycket för dem !! =))
    Önskar dig en bra dag , varma kramar =))

    SvaraRadera