onsdag 8 augusti 2012

Memory lane del 1



Här på Askebygatan i N-ping på vindsvåningen bodde jag som nyfödd....sen flyttade vi till







Nygatan 48 och ska tilläggas att så här fina var inte husen då!Porten är nog samma färg men rappningen var gulbeige.Här inne på gården som var väldigt grå fanns det råttor stora som katter.Hela gården var inringad av vedbodar som hörde till varje lägenhet.I 3 olika lägenheter  bodde vi fram till jag gick ut 3:an.Gemensam toalett i farstun och om jag kommer ihåg rätt fanns det isskåp som delades med andra grannar....fanns inga kylskåp på den tiden haha sedan gick flytten till....






 Hörngatan 5B ,uppgången inne på gården ,tyvärr hamna fotona lite fel här  men mor&far och lillasyster bodde till höger om ingången och B&jag...





 till vänster i ett enkelrum med kokmöjligheter,har för mig att det var en vedeldad spis i vårt rum och toaletten var fortfarande i farstun men nu delade vi inte med någon eftersom vi var enda familjen på detta våningsplan.





 här en bild innifrån gården.






1967 flyttade vi in,några månader innan det blev högertrafik, modern 3rok med varmvatten badrum,tvättstuga o gästtoalett.Vårt sovrum låg precis över porten o köksfönstret till vänster om.Kan väl säga att när vi flyttade in var det nästan som leråker utanför för husen på andra sidan vår lekpark var under uppbyggnad.Så snyggt det är här idag,tegelhus är ju mycket snyggare än de grå elementhus som vi flyttade in i.Alla likadana!






Vår balkong är i mitten andra från vänster,tanten ni ser i hörnet pratade jag med och hon sa att hon bott där sedan det var nytt.Aha sa jag då måste du vara P.F mamma då sa jag och precis när jag sa det kom jag ihåg P och hans efternamn.Konstigt det där hur saker bara kan dyka upp i skallen =).De fina marklägenheterna med egen täppa,så var det inte då.







Här en sandlåda som lillasyster N ofta satt och lekte i i bakgrunden syns ett av höghusen,hopptornet&flamman i var man mun eftersom flera hoppade ut i det ena och det andra brann det i mer än en gång,hua hua.







Här rakt ut hade vi en isbana på vintern nästan ända bort till andra sidan parken.Där åkte vi skridskor till långt in på kvällarna och mor hade koll från köksfönstret






Hopptornet o flamman ligger bakom.Jaha det var del ett.Har många fler bilder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar