söndag 4 december 2011

Vårat hus.

Posted by Picasa


I vårat hus har det huserat både bank och telegraf.Det har även varit storgård väldigt långt tillbaka.Huset framför vårt,ute vid vägen ligger Verperyds gamla skola men den första skolan i vår by låg där vi idag har vedbacken.Skolsalen låg på nedervåningen och skollärarinnan bodde i ett rum på övervåningen.
Från början var den första skolan i byn dräng och pigboende.Det ryktas att en piga från vår gård blev mördad av en riddare från Bredåkra.Spännande saker har visst utspelats här då för länge sedan!

På övervåningen var det förr sädesmagasin.Idag två rejäla sovrum,badrum och min skrivarvrå.Där jag har tvättstugan låg köket förut.Där mitt kök är nu var det vardagsrum. 

I vår lilla by finns idag 6 hus,den gamla skolan som vi säger, har två lägenheter där huserar far och sonen bor på övervåningen.I den gamla handelsboden bor idag ingen permanent.Den har de senaste åren enbart renoverats och man undrar ju om det ska flytta in någon snart.
M som bor granne med oss är nästan aldrig hemma så det blir lite trist att titta åt det hållet när jag går mina turer till stallet.Nere vid kraftstationen bor C och A.En lite bit bort c:a 100 meter ligger Torpet,där bor en annan M.Det torpet hade förr kycklinguppfödning och vinbärsodling.De gamla buskarna finns fortfarande kvar och minner om hur människorna förr livnärde sig.
Den stora samlingsplatsen låg vid vår stora och ståtliga kastanj precis bredvid mitt stall.Den gamla gamla vägen till Ronneby gick alltså genom vår gård.Lite spännande,tänker på det ibland när jag går mina hunnarundor (hundpromenader).Tänker på alla som for ner till "storstan" och skulle sälja sina varor på torget.Kan i fantasin se oxkärror,kvinnor i långa gråbruna långa kjolar,sjalar och hycklen på huvudet.

Är lite seg efter all god mat som jag inte kunde låta bli att stoppa i munnen.Konstigt det där som händer med en när man ser alla läckerheter,eller?


3 kommentarer:

  1. Så fint att läsa om ert hus. Det är roligt med historia, och när man känner historiska vingslag.
    Kram Karin

    SvaraRadera
  2. Håller med,låter så mysigt där du bor.Tack för din rad hos mej,då var det kanske inte så dum ide´att byta konto då?Just är det bara blä allting,känns det som.Ha en fortsatt mysig Måndagskväll.kram

    SvaraRadera
  3. Hej
    Kom in på din blogg av en slump. Jag googlade på Verperyd för jag har bott i den byn som barn och var nyfiken på om det fanns något att läsa om byn på internet. Då hittade jag din blogg och börjar läsa och desto mer jag läser och när jag ser bilderna så inser jag att du måste bo i mitt gamla hus. Helt otroligt men så måste det vara. Jag var nio år tror jag när jag flyttade till Verperyd med mamma och pappa och min syster. Det var en mycket speciell tid i min barndom. Vi hade hästar och en liten hund som jag älskade och jag minns hackspetten som satt och drummade på stolpen utanför mitt fönster.
    Ursäkta mig, jag kunde bara inte låta bli att lämna en hälsning i din blogg. Roligt att läsa om Verperyd. Väcker många minnen. Minns ju den gamla skolan och grannarna som bodde runt omkring.
    Vänliga hälsningar
    Jane

    SvaraRadera