lördag 18 februari 2012

En dikt.


Denna dikt skrev jag innan det vände....13/11 2011

Ibland undrar jag varför
men oftast förstår jag
och ingenting är lätt
ofta kan man ana när det ska rasa

Att vi alla har kommit olika långt
det som är klart för mig
kan för andra vara otydligt
nästan som en morgondimma

Ändå hittar jag
fastän morgondiset inte lättat
andra trampar snett på min stig
Jag ser klart där andra famlar

Är jag så mycket klokare
eller har jag gett upp?
orkar inte rusa
jaga fördelar
till vilken nytta?

Min väg har ofta varit kantad av törnen
många är de gånger jag fått plocka stickor ur fingrar och knän
nästan alltid på väg upp men lika ofta kanat utför
När hösten är på riktigt
och mörkret faller tidigt

Känner mig färdig
Klar att gå vidare, orädd
vill vidare
till nästa fas
Ser fram mot ljuset

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar