måndag 6 februari 2012

Idag för 17 år sedan.

Det var precis som idag en vintrig dag.Snön föll och natten hade varit blåsig.Så blåsig att stalldörren hade blåst upp på natten och Jagodas fölunge som nyfödd försökte resa sig i boxen på sina långa ben men endast kunde stå på sina långa kotor,lederna var så mjuka och i boxen djupa strö fick han ingen stöd för hovarna.Chokladbrun med en strimbäs och snopp,försökte han komma undan mina försök att torka honom torr med ett badlakan.

Samma morgon skulle mannen och jag åka till Kalmar för att ta bort en häst som jag hade haft med ner hit.En jättestor halvblodshäst med bra stam,vacker som en tavla trevlig i humöret för att vara ett sto,med strimbläs och snopp.

Det kändes mycket märkligt att samma dag få en och samtidigt förlora en annan.
Jig som araben fick heta,bodde hos mig i många år.Men när min värk blev för svår beslutade jag mig för att någon annan skulle få tillgång till honom.Han såldes till en tjej som hade rötter på samma gård han själv föddes på,då denna dag i februari.

Nu bor han med  2 schettisflickor i skogen ovanför Holmsjö.

Idag en något mer human temperatur ute,snöflingorna dalar sakta ner.

1 kommentar:

  1. Ja tänk vad åren går och vad som dyker upp i minnet så här ett speciellt datum många år senare :)
    Ha det bra!
    Kram

    SvaraRadera