torsdag 29 mars 2012

Sjukskrivningarna ökar....

...och blir längre hör jag på tvnyheterna samtidigt som jag surfar runt och kollar vad som hänt i världen.Är väl inte något konstigt tycker jag.Mina tankar och åsikter handlar i första hand om vården där jag varit från och till sedan 80-talet senare del.
Det sparas på de händer som utför själva arbetet och ökar antalet chefer eller småpåvar som jag valt att kalla dem.Man utbildar de som arbetar med brukarna,har egen erfarenhet av detta,uska med utbildning fick 1 krona mer i timmen än en outbildat(ett skämt eller?) och lägger på fler och fler uppgifter så att vårdandet kommer i andra hand.Att sjuksköterskor med många år i skolbänken SKA ha mer i igångslön än en sopåkare är ju självklart!

Allt började som jag kan se när kommunerna övertog ansvaret,den så kallade ädelreformen.Då började man "ta bort" de viktiga lokalvårdarna och la deras arbetsuppgifterna på undersköterskorna.Det var fas ett.Därefter fick sjuksköterskornas uppgifter mer på sin lott ofta delar av läkarnas uppgifter och fler patienter att ansvara för.Nu tog man bort de läkarsekreterarna som skötte administrativt arbete  som journalskrivning som då lades på läkarna som  har fått mindre tid för patienter och här kommer då alltså dagens LÅNGA väntetider på både operationer och den enkla önskan från kommuninnevånarna att få en tid till närmaste vårdcentral senast dagen efter man ringt eller helst dagen då man ringer!

Vi lever i dataåldern och det som det pratades om då var att datorn skulle frigöra tid för doktorn,sjuksköterskorna,uskorna men med facit i hand har det blivit precis tvärtom.De som har arbete får arbeta för 3.Många bränner ut sig,känner när de går hem att de inte har gjort ett bra arbete.Vikten tynger neråt och många känner frustration och leder till att även privatlivet får sig en rejäl skopa.Det blir som en ond spiral som dalar neråt.Man orkar inte med att vara social och att nära sin egentid med det som man så väl behöver för att vara en bra arbetare,god hustru ,mamma,mor/farmor eller en god vän.

Är det verkligen någon som är förvånad över de ökade sjukskrivningarna!?


Inte jag och det behöver jag ingen fin utbildning för att räkna ut att ovanstående skrift är en följd av besparingshysteri som råder i samhället inte bara i vården.Min kommentar då var att detta kommer vi att få betala för om 10-15 år.Utbränd var en diagnos som började dyka upp runt 2000.Jag fick rätt,men känner ingen stolthet.

Allt hänger ihop.Som man sår får man skörda sa alltid min farmor som var en god gumma.

I nästa liv har jag funderat komma tillbaka och bli en som bestämmer.Statsministerposten ligger mig varmt om hjärtat eller något annan som kan få samhället att fungera och få hjulen att rulla.

Nu ska jag ut i vår-Blekingenaturen och samla kraft och njuta av att bara finnas till =).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar